Silja Wiebrands

Verslag Parijs 2014 Deel 1

Het heeft even geduurd, maar hier is dan eindelijk het eerste deel van mijn Verslag van Parijs. Zoals jullie weten ben ik samen met mijn moeder een week naar Parijs geweest. Heerlijk over Montmartre lopen, langs de Eiffeltoren en shoppen bij Lafayette en Primtemps. Helaas werd de eerste dagen mijn portemonnee gestolen en ging ik flink onderuit. Kijk mee naar mijn eerste vier dagen in Parijs.

Dag 1:

Tijd om te gaan. We moesten op tijd vertrekken, want tegen half acht moesten we de bus hebben naar Airport Bremen. Mijn moeder en ik kozen er dit jaar voor om te reizen met alleen handbagage. We vonden dit best spannend, want wij zijn altijd van veel spullen mee nemen. Toch is het ons beiden gelukt. Ik vond dit kleine rode koffertje in de schuur en ik nam mijn 'werk'rugtas mee waar ook veel in past.

Het was nog wel even racen naar de bus. We stapten niet ver over de Duitse grens op. Uiteindelijk reden we achter de bus en konden we nog snel instappen , want de bus bleef er nog 5 min. wachten.

Aangekomen in Bremen. Bremen is een kleine luchthaven. Hierdoor is het hier lekker rustig en kun je er wachtend naar wat vliegtuigen kijken.

Aangekomen in Parijs. We zaten in een super leuk klein vliegtuigje met plek voor ongeveer 80 mensen. We vlogen met AirFrance Hop! Dit zijn kleine cityhoppers die dus heen en weer hoppen tussen Europese steden.
Ik ben erg te spreken over Air France Hop! Zeker omdat er genoeg beenruimte is , personeel aardig is en je zelfs tijdens een vlucht van een uurtje een snack en wat te drinken kreeg!
Vliegveld Charles de Gaulle is echt groot en persoonlijk vind ik het wat onpraktisch. We moesten eerst een pendelbus nemen naar een andere gate en daar moesten we weer naar een speciaal gedeelte waar treinen en bussen vertrekken. Het is totaal niet lastig hoor, want je vind het allemaal erg snel door de duidelijk aangegeven borden, maar je moet wel echt een eind lopen en reizen voor je überhaupt het vliegveld af bent.

Met de trein is het ongeveer 25 minuten naar Gard du Nord. Dit is een van de grootste trein stations van Parijs en hier komt o.a. ook de Thalys aan. Ons hotel zat nog geen 5 minuten lopen van Gard du Nord en daarom een erg geschikte plek in Parijs vond ik.

Nadat we aan gekomen waren in het hotel hebben we even rustig aan gedaan en zijn we in de avond uit eten gegaan een paar straten verderop met een kennis van mijn moeder die in Parijs woont.

Ik ben altijd helemaal weg van de architectuur die je in Parijs hebt. Het doet zo zacht en romantisch aan.

We aten bij een restaurantje die ons erg tegenviel. Alles duurde erg lang, en wat we kregen was echt belachelijk weinig. Mijn moeder en ik hadden allebei een risotto waarvan we allebei vonden dat de portie meer als voorgerecht diende. En voor de hoeveelheid wat we kregen vonden we het erg duur. Helaas was dat dus een beetje een tegenvaller.

Dag 2:

Op dag twee liepen we naar de Sacré Coeur. Qua afstand is het nog geen kilometer van ons hotel, maar geloof me je bent er niet direct. De sacré Coeur ligt op een van de hoogste plekken van Parijs, dus het is best een klim. Totaal geen straf, want tijdens het lopen zie je zoveel moois.

Nadat je de 'berg' opgeklommen hebt , heb je nog ruim 200 traptreden te gaan. Voor de mensen die wel eens in Parijs zijn geweest zullen zien dat dit niet de trap is voor de Sacré Coeur. Dit komt omdat wij de trap een stukje verderop hebben genomen. Veel minder toeristisch , veel romantischer en hierdoor veel meer ons ding!

Het prachtige uitzicht van Parijs vanaf de Sacré Coeur. Als je nou niet al die trappen wilt lopen, kun je een soort kabelbaan nemen, hier betaal je wel een paar euro's voor. Wil je helemaal de klim doen, dan kun je ook het treintje nemen. Hier betaal je ook een paar euro's voor, maar dan ga je de berg op en rij je nog langs wat andere toeristische plekken.

De rebelse Silja moest toch echt even een foto maken van het indrukwekkende gebeuren in de Sacré Coeur. Er wordt telkens door mannetjes verteld dat er geen foto's gemaakt mogen worden, maar ruim 60% van de mensen doet dit toch. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wat in tweestrijd lag. Ik snap dat je het respect hebt in de kerk e.d. , maar in bijna alle kerken in Parijs mag je her en der gewoon foto's maken. Als je maar geen flits gebruikt en geen lawaai maakt.

Heerlijk langs de Sacré Coeur wandelen en door de straten van Montmartre lopen. Vroeger was het hier een stuk rustiger , maar er komen steeds meer toeristen.

Nadat we weer naar beneden liepen, liepen we naar een supermarkt om water en wat te eten te halen. Helaas is hier in de supermarkt mijn portemonnee gestolen. Gelukkig had ik een gedeelte van het geld al uit mijn portemonnee gehaald, maar helaas is toch nog €200 gestolen, mijn pinpas en was andere pasjes. Gelukkig was het alleen mijn portemonnee, want ik had mijn Telefoon erger gevonden.
Na een telefoontje naar de ING was mijn pas snel geblokkeerd en konden ze zien dat er niks mee gebeurd was. Gelukkig, kwam ik er al na 5 min achter toen ik bij de kassa stond, maar heb mij wel even een half uur heel rot gevoeld.
Na even een break genomen te hebben liepen we langs de Moulin Rouge. Vroeger vond ik dit erg spectaculair en dat is het nog steeds wel, maar overdag is het een stuk minder.

Na een aantal kilometer te hebben gewandeld zijn we even in een klein parkje gaan zitten. Het leuke aan Parijs vind ik de mini parkjes tussen de gebouwen. Je ziet ze bijna niet en als je in een klein parkje bent heb je niet direct het gevoel dat je in een hele drukke stad zit. Hier at ik mijn eerste macarons :D.

Die avond aten we bij Momiji Sushi. Dit restaurant zat nog geen 20 meter van ons hotel. We hebben hier echt heerlijke sushi gegeten. Als ik er weer aan terug denk, heb ik er alweer zin in!

Dag 3:

De derde dag zijn we naar naar Lafayette en Primtemps geweest. Hier hebben we over alle verdiepingen gelopen en hebben we vele leuke en mooie spullen gekocht. Op het dakterras van Lafayette heb je een prachtig uitzicht over de stad. Het had net geregend, en toen wij kwamen scheen de zon volop en hadden we dus prachtig uitzicht over de glinsterende daken!

Jaren geleden als we in Parijs kwamen gingen we altijd naar Wasabi achter Lafayette. Het was voor mij ondertussen wel echt een 'go to' geworden, want vroeger toen wij in Parijs sushi aten was het nog niet eens in Nederland. De laatst keer dat ik er was geweest is zo'n 7 jaar geleden.
Mijn moeder en ik moesten even zoeken en konden het ineens niet meer vinden. Toen herkende mijn moeder ineens het gebouw, maar helaas zat Wasabi er niet meer in. Er was een ander soortgelijk iets in gekomen, maar veel meer gericht op de udon soepen. Mijn moeder en ik namen hier een enkele dimsum met garnaal en zijn weer verder gegaan.

Daarna liepen we een klein stukje door en kwamen we de eerste Sephora tegen. Ik moe eerlijk bekennen, ik heb niks , maar dan ook niks gekocht bij Sephora. Na jaren er gewerkt te hebben vond ik er niet iets heel speciaals wat ik nog echt nodig zou moeten hebben. En als beautyblogger heb ik ook echt genoeg :D. We liepen een heel klein stukje overdekt winkelcentrum in en zagen hier een Kiko. Ik wist niet eens dat Kiko in Parijs zat. En ik liep toevallig langs de Bourjois winkel. Echt een super schattige winkel met alleen maar Bourjois producten. Het zag er echt uit als een snoepwinkel.

Die avond zijn we met de Metro naar quartier latin gegaan. Dit is een wijk vlak bij de Notre Dame waar je leuke kleine straatjes hebt met vele restaurantjes. Vele menu's lijken op elkaar, dus kijk vooral naar wat ze aanbieden en hoe de sfeer er uit ziet.

Hier aten we ook weer met de kennis van mijn moeder en kozen we voor het drie gangen diner voor €15. Verwacht geen hoogstaande gerechten, maar lekker is het zeker.

Ik had als voorgerecht een soort garnalen cocktail met salade en een halve avocado. Erg lekker was het voorgerecht. Normaal ben ik niet zo van de pure avocado, en eet ik het meestal ergens bij, maar in combinatie met de garnaaltjes, de salade en een stukje brood was het echt heerlijk.

Mijn moeder had kaasfondue en kreeg hier stukjes brood en aardappel bij. Het was echt een mega portie en bijna voor 2 personen zou ik zeggen. Mijn moeder kon niet eens alles op en ook ik heb een paar stukjes mee gegeten.

Ik had de steak met patat. Viel een beetje tegen, maar was wel lekker op smaak. Vlees was alleen taai en ik vond het te veel patat in verhouding met de rest.

Overal in Parijs zie je oud en nieuwe gecombineerd. Zo zie je op sommige plekken nog deze mooie metro borden met lantarens hangen.

Na het eten zijn we nog even naar dit tentje gegaan. Dit zat nog geen 100 meter van ons hotel en hier hebben we echt tot een uur op 03.00 gezetten. Niet zo toeristisch en
Dag 4:

We zijn de vierde dag weer richting quartier latin gegaan. Dit is ook de dag waar ik flink onderuit ben gegaan. Oh jongens , wat had ik een pech deze vakantie. Eerst bestolen worden, daarna onderuit gaan. Ik had mijn knie dik en blauw ( nu 6 weken later heb ik nog steeds een beetje een verdikking in mijn knie, maar heb er gelukkig geen last meer van) , en ben flink door mijn enkel gegaan. Ook hier laat ik mijn vakantie niet afpakken. Ik heb er echt veel last van gehad, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik tijdens het lopen minder last had dan stilstaan.
We hebben een mooie kerk bezocht. Wij zijn totaal niet met een geloof opgevoed , maar toch vind ik het altijd indrukwekkend en mooi om zo'n gebouw te bezoeken. Ik heb verder niks met het geloof, maar vind de bouwstijl en creaties altijd wel erg mooi om te bekijken.

Bij quartier latin kwam ik dit leuke zaakje tegen die allerlei lekkernij verkocht. Mijn moeder en ik namen een soort deegwaar mee wat een beetje weg had van baklava, maar dan minder zoet, groter en eigenlijk lekkerder. Je had veel verschillende smaken, ik nam er een met honing (originele) en honing/pistache mee. Ook nam ik wat macarons mee, maar verdorie deze waren totaal niet lekker. Bijna pure amandel zat er in de crème en dus proefde je niet eens echt de smaak.

Bij Quatier Latin hebben we tussen de middag een soort döner met patat gehad. Het zag er op het plaatje onwijs lekker uit, maar het viel echt vies tegen! Helaas.

We waren best moe die dag en hebben nog een stuk gewandeld, ik had last van mijn been van de val dus hebben we bij de supermarkt een stokbrood gekocht met tarama en hebben dit lekker op de hotelkamer gegeten en zijn we vroeg gaan slapen.

Tot zover deel 1 van het verslag, anders wordt het wel erg veel foto's in één keer. In het volgende verslag laat ik de overige dagen zien. Daarnaast komt er sowieso ook nog een artikel met tips als je naar Parijs gaat.

Volg mij ook op Twitter , Facebook , Bloglovin' en Instagram? En blijf altijd op de hoogte. Bedankt voor het lezen en het reageren.

• Love
  • Save
    4 loves
    Add a blog to Bloglovin’
    Enter the full blog address (e.g. https://www.fashionsquad.com)
    We're working on your request. This will take just a minute...