Ditte Lykke Ingemann

Guide til Island

Jeg er netop hjemvendt fra den dejligste ferie i Island! Et uudforsket land for mit vedkommende, men som har været på min “land-som-skal-besøges-liste” stort set hele mit liv. Min islandske veninde Katrín (som i øvrigt har en sej madblog), havde sørget for den perfekte liste med anbefalinger til mig, så jeg var godt rustet til turen.

Vi (min mand og jeg) havde 6 dage i Reykjavik, og valgte at leje bil alle dagene, så vi kunne køre ud i den smukke natur. Reykjavik er en enormt hyggelig og lille by med masser af caféer, barer, gode spisesteder, butikker, små hyggelige baggårde og masser af flot streetart…. og nå ja, så ligger der smukke bjerge og pryder i baggrunden. Vi brugte Reykjavik som base, men kørte ud hver dag og kom tilbage om aftenen, hvor vi spiste og slappede af. Da Island jo er ret gigantisk, har vi kun set en lille bitte bid af det smukke land – kan kun drømme om at komme tilbage og udforske hele det øvrige Island, som jeg er ret sikker på må være fuldstændig fantastisk.

Island er ufattelig smuk, hvilket også betyder, at vi gjorde mange stop… altså rigtig mange, for der er hele tiden noget at tage billeder af – smukhed alle vegne. Så sørg for at have god tid… og masser af snacks med på turen, for der er rigtig langt mellem mulighederne for indkøb. Jeg har samlet nogle anbefalinger i bunden af indlægget, men først stemingsbilleder fra min trofaste iPhone.

Anbefalinger i Reykjavik:

Ísbúðin Valdís: Skøn isbar ved havnen – masser af lækre smagskombinationer og nogle virkelig gode vafler. Stedet minder om Ismejeriet i København, og er bestemt et besøg værd.

Icelandic Fish & Chips: Lækker fisk og fritter – kan varmt anbefales.

Hamborgarabullan: Lille burgerbar ved havnen, som laver rigtig gode burgere, hvis du er sulten i en fart. Der er få siddepladser, men hvis vejret er godt, kan man sidde udenfor og kigge på bjergene. Vegetarburgeren er et hit!

Lemon: Juice-bar med et stort udvalg af sunde smoothies og juice – derudover laver de grød, skyr og andre morgen-lækkerier.

Heilsuhusid: Lille helsekostbutik med alverdens lækkerier – der er også mulighed for at købe juice og lette retter.

Sægreifinn: Lille fiskebar ved havnen med hummersuppe….. og hval-kebab (som jeg ikke smagte). Stedet er rigtig hyggeligt – overhovedet ikke fancy, men bestemt et besøg værd, evt. til frokost.

Sandholt Bageri: Lækkert bageri midt i Reykjavik med surdejsbrød, donuts, wienerbrød, kaffe og masser af siddepladser – perfekt til morgenmad eller blot til at købe brød til køreturen.

Kex: Kex er et hostel, men også en virkelig hyggelig café/bar/restaurant med den dejligste udsigt over vand og bjerge. Stedet er mega sejt indrettet og jeg følte nærmest jeg sad midt i det hippe Brooklyn. Vi nåede desværre ikke at spise der, til trods for at menuen så rigtig skøn ud, men vi drak et par øl og nød den gode stemning.

Grillmarkaðurinn: Smuk restaurant med masser af fisk og kød på menuen – alt er veltilberedt og meget smukt. Portionerne er store, så man kan nemt dele forret og dessert :-)

The Laundromat Café: Ja, Laundromat Café findes både i København og Reykjavik. Laundromat er perfekt til en kop kaffe eller brunch… eller måske til en drink efter maden.

K-bar: Virkelig dejlig koreansk mad og masser af forskellige øl. Stedet er ret populært, så bestil gerne bord. Kan anbefale sliders med torsk og tang-mayo.

Harpa: Koncerthus i Reykjavik, som nærmest er blevet et varetegn for byen. Vi tog på guidet rundtur i det smukke hus, men fik desværre ikke muligheden for at opleve en koncert. Huset har både en lille café og en restaurant, som skulle være rigtig god.

Hallgrímskrikja: Smuk kirke, som næsten ikke er til at undgå, hvis man er i Reykjavik – der er mulighed for at tage elevatoren op i tårnet og se udsigten over Reykjavik.

Anbefalinger udenfor Reykjavik:

Blue Lagoon: På trods af, at Blue Lagoon er en turist-magnet, så blev jeg alligevel blæst væk af dette smukke sted. Jeg vil klart anbefale at prøve denne oplevelse!

The Golden Circle: Den nemmeste og nok mest kendte rute fra Reykjavik er også kaldet The Golden Circle, og dækker 300 km og flere spændende attraktioner. Vores første stop var Thingvellir nationalpark, som byder på alt lige fra hiking, riding, snorkling til vandfald og imponerende klipper, hvor de europæiske og amerikanske kontinentalplader mødes. Næste stop på ruten var Geysir, for at se den imponerende Strokkur, som er Islands mest aktive gejser med udbrud ca. hver 5. minut. Der er en hyggelig café, hvor der er mulighed for mad og kaffe. Sidste, men også bedste stop på ruten var Gullfoss, som ganske enkelt er et fabelagtigt og stort vandfald – vi var heldige at komme mens solen stod rigtigt, og fik den smukkeste regnbue at se – helt uvirkelig udsigt.

Vi tog på en længere tur på den sydlige hovedvej 1, hvor vi gjorde stop ved vandfaldene Seljalandsfoss og Skogafoss – begge et besøg værd. Vi gjorde også stop ved Seljavallalaug, som er en udendørs varm pool midt i bjergene. Man kan køre næsten dertil, men det kræver stadig 20 minutters nem vandring gennem vand og bjerge. Umiddelbart tror man ikke, at man går den rigtige vej, men bare fortsæt og pludselig er den der. Der er mulighed for at klæde om i nogle gamle bygninger, men det er meget primitivt - skøn oplevelse, især hvis vejret er godt. På grund af dårligt vejr blev vores sidste stop Vík í Mýrdal i det helt sydlige Island, hvor vulkan-stranden består af smuk, sort sand – stranden siges at høre til blandt verdens flotteste strande. Vi spottede også nogle små, søde puffins (fugle).

The post Guide til Island appeared first on The Food Club.

• Love
  • Save
    110 loves 18 saves
    Add a blog to Bloglovin’
    Enter the full blog address (e.g. https://www.fashionsquad.com)
    We're working on your request. This will take just a minute...