Anna Sand

Ett axplock Parisbilder

Äntligen har jag fått ordning på alla resebilder, samlade på två olika mobiler och en vanlig kamera. Systemkameran lämnade jag – TYVÄRR – hemma denna gång för att slippa släpa på den helt enkelt. Något jag ångrar bittert. Istället köpte jag ett par veckor före resan en ny kompaktkamera med 30 x zoom och Wifi att ha just för resor och på villan och i båten. Självklart visste jag att det innebar en nedgång i bildkvalitet. Det jag däremot inte kunde veta innan jag testat, var att jag inte kunde leva med den nedgången. Så den kameran har redan fått en ny ägare och istället satsade jag i en mindre och mer resvänlig väska till min 7D, som jag nu, efter att ha fotat kompakt några dagar, älskar mer än någonsin. Tung eller inte – I don´t care ;)
Man lär sig av sina misstag, och här kommer nu alltså ett gäng Paris-bilder i reducerad bildkvalitet och en resumé av vad man hinner med en helg in the City of Lights.

Vi landade på torsdag eftermiddag och efter att ha tagit oss från CDG in till centrum med snabbtåget och metron och checkat in på hotellet samt ätit middag på ett brasserie i närheten, begav vi oss till Trocadero, utsiktsplatsen vid Eiffeltornet, och tillbringade flera timmar där.

Vi stod och beundrade Järnladyn medan solen gick ner och väntade tills tornet hade tänts, och gick sedan på en öl till en av alla uteserveringar där. Där satt vi tills det var mörkt för att få se hur tornets alla lampor blinkar, vilket det gör i fem minuter varje jämn timme. Mäktigt!

Följande morgon inleddes med en promenad genom parken Jardin du Luxembourg. Vackert jo, men här ligger nog fransmännen i lä jämfört med britternas Hyde Park.

Sedan promenerade vi vidare till ön Ile de la Cité , där katedralen Notre Dame ligger. Bästa bilderna av katedralen får man en bit bort, från en av de många broarna som går över Seine.

Vi gick även ett varv på den mindre ön Ile St.Louis, mest för att testa den berömda glassen från Berthillon. Sedan forsatte vi mot Louvren. Inte in för att se Mona-Lisa nej – det hade ingen av oss intresse av. Det räckte med den 30 meter höga glaspyramiden på utsidan, innan vi fortsatte genom Tuilerierna – de berömda trädgårdarna som ligger mellan Louvren och Place de la Concorde. Det här är ett promenadstråk man absolut inte får missa i Paris!

Place de la Concorde är också vackert, med alla fontäner och den egyptiska obelisken. Dessutom ser man Eiffeltornet sticka upp som ett utropstecken i fjärran. Det var här som giljotinen stod under franska revolutionen, och även många andra historiska händelser har ägt rum här.

Och det är även här som Champs Elysée startar – den berömda shoppinggatan som avslutas två kilometer senare vid Place Charles de Gaulle, där Triumfbågen står.

Längs Champs Elysee ligger först en rad mindre parker och grönområden, där vi intog lunch i form av fyllda baguetter, innan vi fortsatte uppåt. Shopping fanns inte på programmet, jag hade inget som helst behov av det, utan ville bara se så mycket som möjligt. Vi gick förbi Ladurée, LV, men det enda jag köpte var body lotion och läppstift på Sephora :)
Väl framme vid Triumfbågen tog vi också de 284 trappstegen upp för att beundra utsikten där uppifrån.

Dagen avslutades med middag och sedan en drink på restaurangen högst upp i Paris enda skyskrapa, Tour Montparnasse, där man har stadens bästa utsikt mot Eiffeltornet.

Efter att ha plåstrat om skoskaven nästa morgon begav vi oss mot stadsdelen Montmartre, som i mångt och mycket representerar det ursprungliga Paris med sina trånga gränder och kullerstensgator. Här ligger basilikan Sacre-Coeur på Paris högsta punkt, och härifrån ser man alla takåsar i Paris.

Vi tillbringade förmiddagen här och begav oss sedan till stadens mest berömda och lyxigaste varuhus, La Fayette, för att köpa hem lite souvenirer i form av matvaror.

Sedan handlade vi lunch på Rue Cler, en gata med matbutiker och marknader, som ligger bara en bit bort från Eiffeltornet. Lunchen intogs i parken Champs de Mars, som ligger på andra sidan tornet jämfört med Trocadero.

Efter detta var det bara att bita ihop ;) och gå ett par timmar på krigsmuseum. Mitt resesällskap råkar vara smått besatt av Andra Världskriget, och på armémuseet vid Les Invalides finns särskilda utställningar över världskrigen. Sagt och gjort. Det var dock inget problem, eftersom Les Invalides är en otroligt vacker plats. Det byggdes på 1600-talet för att fungera som bostad för sårade soldater, och här vilar även Napoleon under domens guldkupol.

Från Les Invalides har man direkt utsikt mot stadens vackraste bro, Pont Alexandre III, därifrån man också har bra uppsikt över Eiffeltornet.

Efter att ha vilat en stund på hotellet och bytt om för middag åkte vi ut för att se några av favoritplatserna en gång till faktiskt, och den här bron var en av dem. Det är alltså Les Invalides som syns i bakgrunden på bilden ovan.
Efter en sen middag promenerade vi tillbaka till hotellet med ett lysande Eiffeltorn framför oss. Och ja, det är just tornet som gör att man nog vill återvända hit. Det är något magiskt med det helt enkelt.

• Love
  • Save
    Add a blog to Bloglovin’
    Enter the full blog address (e.g. https://www.fashionsquad.com)
    We're working on your request. This will take just a minute...