Johanna Retrolover

Gran Canaria

När jag och Kristofer valde vart vi skulle åka på semester så fanns det några viktiga faktorer som avgjorde: vi ville ha sol, bad och värme i februari. Utan en alltför lång flygresa och någon större tidsskillnad (= ingen jetlaggad bebis). Valet föll på Kanarieöarna och Gran Canaria.

Gran Canaria var allt vad det utlovade. Vackert som få, vårt hotell lämnade inget övrigt att önska och det bästa av allt – sol nästan varje dag! Hela vår semester tillbringades i lugnt tempo och den ena dagen flöt ihop med den andra. Därför tänkte jag med bilder visa er hur en typisk Gran Canaria-dag kunde se ut.

Varje förmiddag gick vi minst en timme längs strandpromenaden efter frukost. Först åt ena hållet, sedan åt det andra. Ibland blåste det så hårt att vågorna slog upp över vägen. Andra dagar var det mer stilla och blommorna doftade sommar. Vi gick förbi vackra lägenhetshus med balkonger och fantiserade om vem som bodde där. En författare som skrev på en deckarroman, trodde jag. En tysk vindsurfare, trodde Kristofer. En tysktalande vindsurfande deckarförfattare kanske?

Bahia Feliz är en gammal fiskeby och på sina ställen finns det små fiskebåtar. En morgon var en hel familj på plats och redde ut nät, packade ned matsäck och gav sig iväg.

Efter vår promenad var det dags för lunch. Nästan varje måltid lagade vi själva på vårt hotellrum med kokvrå.

Efter lunch var det baddags. Leo fick ha på sig sin lilla soldräkt och solhatt för att skydda mot de starka UV-strålarna. Jag slängde ihop det nybadade håret i något slags rufsig frisyr mellan doppen.

Vi badade i poolen, åt glass nästan varje dag och läste långa böcker.

Det var svårt att vänja Leo vid att ha solhatt på sig. Det hela utvecklade sig snart till ett slags lek. Leo tog av sig hatten i tid och otid och eftersom det blåser rätt kraftigt i Gran Canaria så fick vi springa efter hatten. Jättekul, hälsar Leo!

Hatten på.

Och hatten av!

Jag gick ofta klädd i prickig klänning från El Bastardo och mina Swedish Hasbeens/H&M-samarbetet.

Eller Brigitte Bardot-rutiga toppen.

När Leo sovit eftermiddag så var det ofta dags för lek. Det var så kul att se honom leka utomhus, i somras så var han ju bara några få månader och då satt han mest nöjd i sin babysitter. Men nu var det fullt ös hela tiden.

Gräsmattan var lite läskig i början. Det finns två saker min lilla asfaltsbebis har varit rädd för; julgranar och gräsmattor. Men efter någon vecka så kröp han runt där och lekte lyckligt.

Mina Converse är något mer välanvända än Leos…

Innan kvällsmaten tog vi ofta en promenad till. En liten upptäcksfärd där vi såg det som vi hade missat under morgonen, som stranden eller höga klippor eller andra vackra hus.

Sedan åt vi middag, bebisgosade och nattade Leo. Efteråt satt jag och Kristofer mest och läste långa böcker, spelade kort eller tittade på vinter-OS. Otroligt lugna och sköna kvällar utan något speciellt innehåll, precis vad man behöver ibland. Jag har aldrig varit så utvilad som efter vår Gran Canaria-semester.

Nu har ni fått se vad vi hade för oss! Ursäkta att det dröjde, men det var cirka tusen bilder att välja mellan och redigera och och. Men nu är det klart. Om ni har några frågor om vår semester så är det bara att kommentera.

Puss!

Inlägget Gran Canaria dök först upp på Retrolovers retroblogg.

• Love
  • Save
    Add a blog to Bloglovin’
    Enter the full blog address (e.g. https://www.fashionsquad.com)
    We're working on your request. This will take just a minute...