Anna Sand

Resebilderna

Höll på att glömma att jag utlovat några bilder från resan också. Lade upp en del av dem (långt ifrån alla) på Facebook igår, så den som sett dem där kan hoppa över detta inlägg. Här är nämligen en bråkdel av dem som finns på Fb. Vi kom fram sent på natten i mörkret, så när vi vaknade på morgonen hade man ingen uppfattning om vart man riktigt kommit. Jag öppnade balkongdörren och tittade ut – och möttes av den här synen.

Bilden är tagen med mobilen, och utan filter. Den där bryggan, som man sett på en del reklambilder från Finnmatkat, låg alltså direkt nedanför vårt hotell, mitt på den 14 km långa Alcudia-stranden, och den gjorde faktiskt stor skillnad, av någon anledning. Jag sprang några morgonlänkar längs stranden under veckan, och avslutade alla med ”taking a moment” där ute på bryggan medan solen gick upp. Fantastiskt!

Att springa på sand är dock inte något jag gillar, så joggen byttes mot promenad också några morgnar.

Poolområdet vid hotellet var riktigt bra, men där tillbringade vi bara korta stunder efter att ha kommit tillbaka efter våra dagsutflykter. Annars var det stranden som gällde.

Första dagen promenerade vi bland annat i Port de Alcudia, och besökte även Old Alcudia – gamla stan som finns innanför den gamla ringmuren.

Vi hyrde bil i tre dagar och besökte bland annat den nordligaste udden, Cap de Formentor, och den berömda utsiktsplatsen uppe i bergen, samt även stranden på udden. Tyvärr var sista biten av vägen stängd för reparation, så den berömda fyren allra längst ut kunde vi inte åka ut till som vi hade planerat.

Följande dag åkte vi till byn Soller, den så kallade Apelsindalen, och Port de Soller, hamnområdet som kantas av en sandstrand och mysiga restauranger samt språvagnslinjen som rullar ner från berget från centrum av byn.

Sedan åkte vi vidare ut mot Sa Calobra – Mallorcas eget Grand Canyon, som hör till Unescos världsnaturarv. Under den 12 km långa serpentinvägen ut dit ska man ner från 700 meters höjd i bergen till dalen där den berömda stranden finns, och under den vägen hann man nog fråga sig flera gånger om det verkligen var värt det. Men jo, det var det förstås.

Tredje dagen med bil åkte vi raka spåret in till huvudstaden Palma. Den var enorm och avstånden alltför långa för att barnen skulle orka gå på några längre shoppingrundor i den 34 gradiga värmen. Men ett obligatoriskt besök vid katedralen La Seu, t-shirt shopping på Hard Rock Café och paella inne i gamla stan hann vi med.

Efter att ha kört bil i tre dagar var det skönt att tillbringa resten av tiden på stranden och bara ta det lugnt och utnyttja all inclusiven till max ;) Sista kvällen åt vi en tapasmiddag på en strandrestaurang.

Jag åkte iväg utan några förväntingar – charter har aldrig varit min melodi – men blev positivt överraskad av det mesta. Stranden i Alcudia är fantastisk och endast i Palma kunde man utan problem fördriva en långhelg. Däremellan finns hur mycket som helst att se och kvar på listan finns flera platser som vi inte hann med. Och precis som London-resan i våras, så gav även denna mersmak ;)

Foto: Anna & Jonas

• Love
  • Save
    Add a blog to Bloglovin’
    Enter the full blog address (e.g. https://www.fashionsquad.com)
    We're working on your request. This will take just a minute...