Kycklinggryta med jordnötssås & chili
Välkommen Junimånad.
Vilken sommarvärme vi fått, helt ljuvligt. För er som inte tänkt att grilla i kväll så har jag en god kycklinggryta på lut. Men krämig jordnötssås, som smakar precis som på restaurang. Varsågoda.
4 stycken kycklingfile
1 msk smör
1 finhackad vitlöksklyfta
1 finhackad charlottenlök
1/2 finhackad röd chili
2 1/2 dl kokosmjölk
1 dl finhackade salta jordnötter
1 1/2 dl jordnötssmör
1 msk koncentrerad kycklingfond
1 lime 1/2 dl vatten
1 tsk strösocker
salt & ev.chiliflakes
1-2 droppe sojakulör
Serveras till kokt ris
Gör så här:
Strimla kycklingen smått, finhacka löken/ vitlöken & chilin. Fräs allt i en stekpanna tills kycklingen är klar. Vänd ner kokosmjölk med grovhackade jordnötter, jordnötssmör & fond. Låt allt sjuda upp, smaka av med salt & chiliflakes. Önskar man lite mörkare färg så droppa ner ett par droppar sojakulör. Vänd sist ner vatten till önskad konsistens & lime socker och ta bort från plattan.
Smaklig spis.
Inlägget Kycklinggryta med jordnötssås & chili dök först upp på Jennys Matblogg.